زبان و اخلاق ارتباطی در اندیشه مولانا
نویسنده
چکیده مقاله:
(مقالۀ مروری) زمینه: «ارتباط» مفهمومی فراتر از ابزارها و سازکارهایی فنّی و زبانی است. بالاترین سطح «ارتباط» از طریق «گفتوگو» با «دیالوگ» انجام میگیرد که در آن مفهوم مشترکی توسّط طرفین گفتوگو خلق میشود. گفتوگو در مثنوی فرایندی است که با بهکارگرفتن رمز، تمثیل، قصه و طنز، تعریف میشود. در این فرایند، زبان هم ابزار ارتباطی و هم ضد ارتباطی به حساب میآید. ارتباط از نظر مولانا «مخاطب محور» و «چند معنایی» است که با تأکید بر «اخلاق» و فهم فرازبانی و فرامکانی شکل میگیرد. در این تحقیق با انتخاب «تم اندیشهء عرفانی»، مضمون گفتوگو در مثنوی با تأکید بر قصّهها، روایتها و مفاهیم زبانی و اخلاقی دنبال شده است. هدف از این مقاله فهم اخلاق و زبان ارتباط و گفتوگو در دنیای پر راز و رمز اندیشه مولانا است. نتیجهگیری: در اندیشهء ارتباطی مولانا بافت فرهنگی و اجتماعی بر امکان و یا امتناع ارتباط اثر میگذارند، بنابراین «گفتوگو» بهصورت پدیدهای فراتر از قیود زبانی و صورتهای ساختاری گاه با «زبان آوری» و گاه «در سکوت» شکل میگیرد. در واقع گفتوگو مقولهای «چند معنایی، عارفانه و اخلاقی» است که حصول به آن مستلزم باور و عمل به «اخلاق گفتوگوست».
منابع مشابه
مطالعه زبان تصویر در اندیشه وشعر مولانا
در عصر حاضر که هنرهای تصویری گسترش یافته است، کلام جای خویش را تا حد زیادی به تصویر داده است و هر تصویری و گاهی عبارتی در یک اثر هنری و ادبی به منزله یک نشانه و نماد محسوب می شود و هنرمند بویژه شاعر و تصویرگر و البته طراح گرافیک، هدف و مسیر صحیحی از به کاربردن آن دارد، بنابراین برای فهم و تحلیل هدف هنرمند، می بایست منطق زبانی و تصویری وی را شناخت، در هنری که با معانی معنوی سروکار دارد نماد ش...
حکومت و مردم در اندیشه مولانا
رابطه حکومت و مردم مسأله انسان است که اندیشه غالب متفکران بزرگ را به خود مشغول داشته است. مولانا محمد بلخی نیز این مسأله را در سراسر آثارش مطرح ساخته و با تأکید بر ویژگی هایی چون عدالت، دانش، فضیلت و معنویت که بیانگرصلاحیت حکومت اند حکومت مطلوب را حکومت باطنی و معنوی می داند که پی آمدش حکم راندن بر دلهاست. رهبر چنین حکومتی ولی خدا (انسان کامل )است که حکمرانی اش مظهر شاهی و تدبیر اوست و نمونه ع...
متن کاملزن در اندیشه و زندگی مولانا
زن در عرصة جهان ما پیوسته زن بوده و در همه جای این جهان و از آغاز پیدایش بر زمین، فارغ از زمان و مکان و نژاد و رنگ، بار مسئولیتی ویژه را بر دوش داشته است: زادن و پروردن و به بلوغ رساندن! آفریدهای مقدّس که همواره وجودش عجین عشق بوده و هست. او در ادبیات امروز و گذشته همواره به عنوان موجودی سرشار از محبت معرفی شده و پیوند ژرفی با دلبستگیهای عاشقان، در دیوانها برقرار ساخته است.حقیقت زن در اشعار م...
متن کاملرویکرد مولانا نسبت به فکر و اندیشه
در باور مولوی فکر نه تنها مهمترین بخش وجودی انسان بلکه موجد عالم معنا و صورت است. انسان اندیشهور و آگاه با به کارگیری فکر حقیقی و رویکردهای گوناگون آن سبب خلق و آفرینش در جهات مختلف زندگی (هنری،رفتاری، روحی و روانی) میشود. افکار ( لطیفههای غیبی ) مسبّب خیر و شرّ در عالم هستیاند و مادام مشغول جذب، دفع، اکل و صورتسازی هستند. مولانا فکر را در زمرة کمترین آکلان میداند و بر آن است که این نیرو ...
متن کاملابن عربی، مولانا و اندیشه وحدت وجود
در این بخش چینگ به اصطلاح وحدت وجود از دیدگاه مولفان و مخالفان توجه کرده در ضمن اشاره ای نیز به وحدت شهود و نظریه احمد سرهندی کرده است . موضوع اصلی این بخش که هدف اصلی این مقاله را نیز تشکیل میدهد بحث در مسئله مشهور تاثیر با عدم تاثیر ابن عربی بر مولاناست
متن کاملوحدت درونی ادیان در اندیشه مولانا
سنت عرفانی اسلام که مبانی و آموزههای آن بخوبی در آثار عارفان مسلمان ترسیم و تبیین شده است، یکی از عناصر ارزشمند فرهنگ و هویت دینی ما به شمار میآید و بازخوانی آن برای کشف قابلیتها و ظرفیتهایش در عرصة جهانی شدن و تبادل افکار و اندیشهها، وظیفه و رسالتی است که بیش از همه بر دوش اندیشمندان فکور و آگاه نهاده شده است. در این نوشتار اندیشههای مولانا را بازبینی و بازخوانی کرده و کوشیدهایم تا رد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 2
صفحات 11- 18
تاریخ انتشار 2016-10
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023